wtorek, 21 marca 2017

Podział grafiki komputerowej ze względu na różne kryteria klasyfikacji

Projektowanie graficzne to jedna z dziedzin informatyki, której głównym celem jest wizualizacja
rzeczywistości bądź artystyczna przy użyciu technik komputerowych. Jako projektantka graficzna z całym przekonaniem mogę powiedzieć, iż grafika komputerowa to integralny składnik współczesnego świata, a jej narzędzia są stosowane w nauce, technice, rozrywce i codziennym życiu. I chociaż sama historia projektowania graficznego liczy zaledwie kilkadziesiąt lat, to jego rozwój cechuje się wielkim dynamizmem.

Chociaż podstawowym celem projektowania graficznego jest generowanie różnorodnych obrazów, to jednak muszę tu zaznaczyć, iż sama grafika komputerowa nie jest jednolita. Dzieli się na wiele rodzajów, a jej szczegółowy podział jest uzależniony od przyjętego kryterium.

Jednym z podstawowych kryteriów podziału grafiki komputerowej jest technika tworzenia. W tym przypadku mogę wymienić jej dwa rodzaje:

- grafika wektorowa, która polega na tworzeniu obrazu przy użyciu kresek bądź łuków,
- grafika rastrowa, która opiera się na tworzeniu obrazów przy użyciu siatki oraz leżących blisko siebie punktów (czyli pikseli).

Trudno jest mi ocenić, który rodzaj grafiki jest lepszy, gdyż każdy z nich ma swoim zwolenników i przeciwników. Niewątpliwą przewagą grafiki wektorowej jest fakt, iż w tym przypadku zawsze wiadomo, z jakich obiektów składa się określony obraz.

Inny podział grafiki komputerowej opiera się na kryterium dotyczącym charakteru danych. W tej klasyfikacji należy wymienić grafikę dwuwymiarową (obiekty są płaskie), trójwymiarową (obiekty są umieszczone w przestrzeni trójwymiarowej) oraz ruchomą (obraz występuje jako zbiór klatek i sprawia wrażenie ruchu). Nie mogę też nie wspomnieć o podziale grafiki ze względu na cykl generacji obrazu, który wymienia przede wszystkim grafikę interakcyjną (program uaktualnia obraz w zależności od działań użytkownika), grafikę nieinterakcyjną (program wczytuje dane i na ich podstawie tworzy obraz) oraz grafikę czasu rzeczywistego (program w niezwykle szybkim tempie zmienia obraz, aby zmiany były widoczne niemal natychmiastowo). Ten ostatni rodzaj grafiki wykorzystuje się zwłaszcza w grach komputerowych oraz symulatorach.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz